dimarts, 14 de desembre de 2010

El futur dels controladors

Avui dimarts, el ministre Blanco ha informat al Congrés de les actuacions i decisions que ha pres el Govern en relació a la reforma estructural del sector de la navegació aèria. El Ministre ha anunciat que el Govern mantindrà l’Estat d’alarma durant quinze dies més per tal d’assegurar una vacances d’hivern tranquil•les. A més, José Blanco ha volgut destacar el bon comportament i el civisme dels passatgers que es van veure afectats pels controladors que van abandonar el seu lloc de treball el passat dia 4 de desembre.

Tot i així, crec que l’experiència viscuda aquests darrers dies mereix algunes constatacions. Després de la situació crítica viscuda als aeroports de tot el país, després de perjudicar a més de 600 mil ciutadans i ciutadanes, el sector del controladors hauria de reflexionar entorn a la seva realitat laboral. Els i les professionals d’aquest àmbit haurien d’entendre que són “Treballadors Privilegiats” gaudeixen d’unes condicions laborals immillorables, que avui són excepcionals a la resta d’Europa: tan pel que fa als horaris com als sous. Els controladors han de ser conscients que per mantenir el seu nivell salarial, les taxes de navegació aèria d’Espanya són les més elevades d’Europa.

La difícil situació econòmica que viu el país ha obligat al Govern a adoptar mesures d’austeritat i a reduir els sous dels treballadors públics, entre altres actuacions. I, per la seva banda, una part important de la ciutadania també ha hagut de prendre mesures per tal de poder arribar a final de mes i adaptar-se al nou context econòmic. En un moment en que qui més qui menys es veu obligat a “apretar-se el cinturó” el sector dels controladors espanyols exigeixen un augment de sou escandalós. No senten vergonya? Què és el que volen?

Com a diputada al Congrés, els demanaria a tots aquests professionals que actuïn com a tals i siguin responsables a l’hora de determinar les condicions laborals, ja que el Govern pretén equiparar-los i no claudicarà davant el xantatge. La seva responsabilitat ha d’estar a l’alçada de les circumstàncies i han de tocar de peus a terra. El conveni que tenien fins ara i que, cal recordar-ho, es va signar mentre el Partit Popular era al poder, ens a portat fins on som ara, sous alts i poca productivitat. Les Tases de Navegació Aèria del Estat Espanyol són les més altes d’Europa no així les Tases Aeroportuàries, que són molt baixes.

Ara és necessari mirar cap a Europa i establir a Espanya uns criteris laborals, salarials i de productivitat que s’equiparin als dels controladors de la resta de països de la Unió Europea.

Per qualsevol pregunta, per saber-ne més o que tingueu-ho inquietuds que vulgueu compartir, us podeu adreçar a mi a través del meu bloc (http://dolorspuiggasol.blogspot.com ) o del meu facebook.